Tuesday 6 May 2014

شیر و خورشید در پرچم ایران نماد سلطنتی نیست

ی یونسی، دستیار ارشد رئيس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، : «هر چند برای نماد هلال احمر احترام زیادی قایلیم، اما پیشنهاد می‌کنم نماد شیر و خورشید جایگزین نماد کنونی هلال احمر شود».

شیر و خورشید در پرچم ایران نماد سلطنتی نیست
«کردها، عرب‌ها، فارس‌ها، عشایر و اقلیت‌های دینی همه زیر یک پرچم واحد و با خواندن یک سرود ملی مشترک همواره تا سر حد جان از آب و خاک میهن اسلامی دفاع کرده‌اند».

یونسی پرچم سه رنگ ایران را دارای "سابقه تاریخی" دانست و خاطر نشان ساخت: «عده‌ای خیال می‌کردند نماد شیر و خورشید در میان پرچم ایران یک نماد سلطنتی و شاهنشاهی است،

ایران در تاریخ ۱۳ شهریور ۵۹ اعلام کرد که به جای نشان «شیر و خورشید سرخ» در نماد «جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران» می‌خواهد همچون دیگر کشورهای اسلامی از نشان «هلال احمر» استفاده کند و پس از این تصمیم نام این بنیاد نیز به «جمعیت هلال احمر ایران» تغییر پیدا کرد.

پس از این تغییرات، «فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال احمر» اعلام کرد که حق استفاده از نشان شیر و خورشید سرخ همواره به شکل انحصاری در اختیار ایران است و این کشور هرگاه بخواهد می‌تواند مجدداً از این نشان استفاده کند. بنا بر قوانین بین‌الملل این نشان به لحاظ حقوقی کاملا

No comments:

Post a Comment