Thursday 27 August 2015

روحانی: آیت‌الله خمینی در کار دولت دخالت نمی‌کرد

روحانی: آیت‌الله خمینی در کار دولت دخالت نمی‌کرد

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سخنانی در مقبره آیت‌الله خمینی گفت که خمینی هدایت‌گر امور کشور بوده و در امور مربوط به دولت دخالت نمی‌کرده است. وی همچنین مدعی شد که خمینی افراطی‌گری را مردود می‌دانسته است.
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین روز از هفته‌ای که در ایران به نام "هفته دولت" نام‌گذاری شده در مقبره آیت‌الله خمینی سخنانی را ایراد کرد.
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، روحانی مدعی شده که خمینی هیچگاه در امور مربوط به دولت دخالت نمی‌کرد.
وی گفته است: «امام هیچ گاه در امور دولت دخالت نمی‌کرد و همواره هدایت می‌کرد همان طور که امروز رهبر معظم انقلاب هم در همه امور کشور هدایت‌گر هستند.»
رئیس جمهوری ایران همچنین گفته که آیت‌الله خمینی با تفسیر فقه، امور دولت را تببین می‌کرده است.
به گفته حسن روحانی، خمینی از افراطی‌گری هم دور بوده و برداشت‌ او از انقلابی‌گری با افراطی‌گری متفاوت بوده است.
وی گفته: «انقلابی بودن، اجرای قانون و اخلاق اسلامی، خودباوری و احترام به دیگران است. از دیدگاه منطق امام (ره) انقلابی گری به معنای افراط گری مردود است.»
رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر دو وجه جمهوریت و اسلامیت حکومت ایران گفت: «اگر ما بخواهیم با نام اسلامیت، جمهوریت را کنار بگذاریم یا با نام جمهوریت خدای نکرده اسلامیت را کنار بگذاریم از راه امام فاصله گرفته‌ایم.»
به گفته روحانی، برای آیت‌الله خمینی مراجعه به آرای مردم بسیار مهم بوده و به عقیده او خمینی با اتکا به رای مردم جلوی "توطئه‌های" پس از انقلاب را گرفت.
بلافاصله پس از پیروزی انقلاب ایران، مخالفت ‌با فعالیت احزاب و گروه‌های منتقد آغاز شد. در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴ بسیاری از مخالفان و حتی منتقدان جمهوری اسلامی دستگیر و اعدام و تعداد دیگری نیز در درگیری‌های خیابانی کشته شدند.
روحانی درباره دیدگاه خمینی نسبت به زنان و جوانان نیز سخنانی ایراد کرده و گفته است: «حقوق بانوان جامعه مورد احترام امام بود و در واقع امام به سه قشر افراد کم‌درآمد، جوانان و بانوان توجه ویژه‌ای داشت.»
اولین فرمان آیت‌الله خمینی پس از پیروزی انقلاب و قبل از تشکیل دولت و استقرار حکومتی با نام "جمهوری اسلامی"، لغو قانون حمایت از خانواده بود که جلوی بسیاری از تبعیض‌ها علیه زنان را می‌گرفت.
وی پس از آن نیز فرمان حجاب اجباری برای زنان را صادر کرد.

DW.COM

No comments:

Post a Comment