Friday 31 August 2012

چگونه شرکت "ام تی ان" تکنولوژی آمریکا را وارد ایران می کرده


  چگونه شرکت "ام تی ان" تکنولوژی آمریکا را وارد ایران می کردهarticle picture
شرکت "ام تی ان" که بزرگترین شرکت ارتباطات در آفریقای جنوبی است و در بیش از بیست کشور جهان فعالیت دارد، سرگرم مذاکره با دولت آمریکاست تا بتواند میلیون ها دلار سودهای خود را که در ایران به دلیل تحریم ها مسدود شده اند از این کشور خارج کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش مفصلی دربارۀ فعالیت های شرکت "ام تی ان" با استناد به اسناد درونی آن نوشته است که کارکنان این شرکت صدها صفحه گزارش در مورد چگونگی دور زدن تحریم های آمریکا برای انتقال تکنولوژی این کشور به شرکت "ایرانسل" و چگونگی مقابله با پی آمدهای احتمالی آن تهیه کرده اند.

رویترز تصریح کرده است که بسیاری از تکنولوژی ها و تجهیزات آمریکایی که شرکت ارتباطات آفریقای جنوبی در اختیار ایران گذارده برای شنود الکترونیکی و همچنین دست یابی به پیام های الکترونیکی اعم از پیام‌های صوتی و نوشتاری مورد استفاده قرار گرفته اند. خبرگزاری رویترز در گزارشی در همین خصوص در ژوئن گذشته تصریح کرده بود که شرکت "ام تی ان" این تجهیزات را از طریق شرکت های ثالث در آسیا و خاورمیانه در اختیار شرکت "ایرانسل" قرار می داده است.

رویترز در آن زمان نوشته بود که شخصی به نام "کریس کیلووان" مدیر عامل شرکت "ام تی ان" در ایران از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ شخصاً مسئولیت تهیه تجهیزات و تکنولوژی های آمریکایی و انتقال آنها به ایران را برعهده گرفته بود. رویترز با استناد به اسناد داخلی شرکت آفریقای جنوبی تصریح کرده است که مسئولان این شرکت به خوبی از مجازات ها و تحریم های آمریکا و همچنین غیرقانونی بودن اقدامات خود آگاه بودند و برای پیشگیری از نتایج اقدام های خود چاره اندیشی نیز می کردند.

رویترز می افزاید که شرکت آفریقایی "ام تی ان" برای خریداری و انتقال تجهیزات و تکنولوژی آمریکا از دو شرکت ارتباطات در کویت و دبی به نام های "شبکات" و "اگزیت۴۰" استفاده می کرده است. در این بین شرکت ارتباطات "ترکسل" با تسلیم شکایتی به دولت فدرآل آمریکا اعلام کرده است که رقیب او، یعنی شرکت "ام تی ان" موفق شد با پرداخت رشوه های کلان به مقامات ایران قرارداد "ایرانسل" را تصاحب و رقیب خود، یعنی "ترکسل" را از بازار ایران محروم کند.

به گزارش منوتو، شاهد "ترکسل" در ایراد این اتهام، مدیر عامل پیشین شرکت "ام تی ان" در ایران، یعنی شخص "کریس کیلووان" است. رویترز در پایان نوشته است که شرکت آفریقای جنوبی برای تهیه و انتقال تجهیزات آمریکایی به ایران از هر امکانی سود جسته است از جمله خلاءهای قانونی در مجازات های آمریکا علیه ایران و همچنین تهیه تجهیزات مورد نیاز ایران از طریق بازار سیاه. رویترز در ادامه افزوده است : آنچه مسلم است این است که ایران هر بار بهای تجهیزات مورد نیاز خود را دو یا سه برابر بیش از ارزش واقعی آنها پرداخته است.

No comments:

Post a Comment