Friday 17 February 2012

رقبای رقابت بی رقیب


هشت لیست اصولگرایان برای یک انتخابات

رقبای رقابت بی رقیب



در غیاب بخش عمده اصلاح طلبان، جنبش سبز و دیگر گروه های اپوزیسیون که در سه دهه گذشته راهی به انتخابات مختلف جمهوری اسلامی نداشته اند، طیف های گوناگون جناح حاکم اصولگرا خود را آماده شرکت در رقابتی بی رقیب کرده اند.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است 12 اسفندماه برگزار شود. اصلاح طلبان می گویند این انتصابات است نه انتخابات و شرکت در آن را رد کرده اند. اپوزیسیون و مخالفان قدیمی جمهوری اسلامی هم سال هاست که این حرف را می زنند.
در غیاب اینها اما، اصولگرایان که تمام نهادهای حکومتی فعلی جمهوری اسلامی را در اختیار دارند، در آسودگی خیال فهرست های متعدد خود را منتشر می کنند؛ فهرست هایی که در آنها کمتر نشانه ای از وحدت و همکاری، آنگونه که سران این جریان ماه ها پیش از لزوم آن سخن می گفتند، به چشم می خورد.
ناظران سیاسی و حتی برخی از چهره های اصولگرا مانند روح الله حسینیان می گویند حالا که اصلاح طلبان چه به طور خودخواسته و چه به اجبار، امکان یا توانایی حضور در انتخابات را ندارند، فرصت برای تصفیه حساب های قدیمی اصولگرایان و وزن کشی درونی این جریان فراهم شده است و نیازی بر وحدت و ارائه لیست مشترک وجود ندارد.
انتخابات پیش رو، نخستین انتخاباتی خواهد بود که پس از انتخابات جنجالی و مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری برگزار می شود. ارکان جمهوری اسلامی و در راس آنها آیت الله خامنه ای محمود احمدی نژاد را پیروز آن رقابت در سال 1388 اعلام کردند اما میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، سه نامزد دیگر، هر سه به آن نتایج اعتراض کردند.
محسن رضایی که از چهره های اصولگرا، فرمانده سپاه در سال های جنگ ایران و عراق و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است، پس از اعلام نظر شورای نگهبان و هشدار آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به معترضان، از پیگیری شکایت خود صرف نظر کرد. دو نامزد دیگر اما حکایت متفاوتی با او ولی مشترک با یکدیگر یافتند.
میرحسین موسوی در شب 23 خرداد خود را پیروز انتخابات اعلام و مهدی کروبی نیز به دزدیدن آرای مردم توسط حکومت اعتراض کرد.
اکنون یک سال از زندان خانگی این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات که هیچ کدام حاضر به پا پس کشیدن از موضع اولیه خود در این باره نشدند می گذرد و رهبر جمهوری اسلامی به نامزدهایی که در انتخابات پیش رو نامشان به عنوان پیروز رقابت اعلام نمی شود، هشدار می دهد که اشتباه "فریب خوردگان فتنه" را تکرار نکنند.
"فتنه" واژه ای است که آیت الله خامنه ای و به تبع او دیگر مسئولان جمهوری اسلامی در توصیف اعتراضات میلیون ها نفر از مردم به نتایج انتخابات گذشته ریاست جمهوری به کار می برند.
به باور آنها، جنبش اعتراضی معترضان که به دلیل استفاده طرفداران میرحسین موسوی و دیگر معترضان از نمادهای سبز رنگ به جنبش سبز مشهور شد، چیزی جز آشوب خیابانی "خس و خاشاک" و "میکرب"ها با هدایت دولت های خارجی نبود.
مقابله با این فتنه و حامیان آن و حتی آن دسته از مسئولان حکومتی که به باور وفاداران به آیت الله خامنه ای در برابر فتنه موضع گیری صریح و قاطعی نداشتند، همراه با مجموعه ای که به "جریان انحرافی" مشهور شده، اصلی ترین فصل مشترک دو ستاد انتخاباتی محوری اصولگرایان در انتخابات پیش رو است.
جریان انحرافی، عنوانی است که طرفداران و حامیان آیت الله خامنه ای به مجموعه افراد دولتی نزدیک به محمود احمدی نژاد به محوریت اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و دستیار رئیس جمهوری اطلاق می کنند.

دو جبهه، یک هدف
جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری انقلاب اسلامی، دو مجموعه اصلی اصولگرایان در انتخابات پیش رو را تشکیل می دهند.
جبهه متحد اصولگرایان به ریاست و محوریت محمدرضا مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری فعالیت می کند و جبهه پایداری انقلاب اسلامی تحت هدایت محمدتقی مصباح یزدی قرار دارد.
هر دو این مجموعه ها، مقابله با اصلاح طلبان و جنبش معترضان، مقابله با اطرافیان احمدی نژاد و حمایت و اطاعت کامل از رهبر جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را شرط قرار گرفتن نام کاندیداها در فهرست های انتخاباتی خود عنوان کرده بودند.اما با وجود اینکه از ماه ها قبل تلاش های زیادی برای ایجاد نوعی اتحاد میان این دو مجموعه توسط چهره های شاخص اصولگرا صورت گرفت، اشتراک در اهداف و برنامه ها نتوانست به اشتراک در فهرست نامزدهای مورد حمایت آنها بینجامد.
به رغم آنکه تنها کمی بیش از دو هفته به روز برگزاری انتخابات مانده، از کاندیداهای مورد حمایت این دو جبهه در شهرستان ها اطلاع چندانی وجود ندارد. در تهران اما اختلاف زیاد است. از بین 30 کاندیدا تنها 5 نفر در هر دو لیست حضور دارند: غلامعلی حداد عادل، – سید مسعود میرکاظمی، – اسماعیل کوثری، – زهره طبیب زاده نوری و سید علیرضا مرندی.
در فهرست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان در تهران، نام 17 نفر از نمایندگان فعلی مجلس به چشم می خورد و از این نظر، این فهرست بیشتر برای ناظران رسانه ای و افکار عمومی شناخته شده است.
این افراد شامل غلامعلی حدادعادل، محمدرضا باهنر، سیدعلیرضا مرندی، اسماعیل کوثری، احمد توکلی، الیاس نادران، حسین فدایی آشتیانی، فاطمه رهبر، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین نجابت، علیرضا زاکانی، پرویز سروری، اسدالله بادامچیان، لاله افتخاری، زهره الهیان، محمدحسین ابوترابی فرد و حسین ابراهیمی هستند.
علی مطهری، علیرضا محجوب، حسن غفوری فرد، بیژن نوباوه، حمیدرضا کاتوزیان، علی عباسپور، سید رضا اکرمی، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، حمید رسایی، طیبه صفایی، شهاب الدین صدر و مهدی کوچک زاده، 13 نماینده فعلی تهران در مجلس هشتم هستند که در این لیست قرار ندارند.
از میان این 13 تن، نام 5 نفر در فهرست مورد حمایت جبهه پایداری نیروهای انقلاب برای تهران قرار دارد. اینها بیژن نوباوه، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، حمید رسایی و مهدی کوچک زاده هستند.
دیگر اعضای فهرست جبهه پایداری به محوریت مصباح یزدی، شامل مرتضی آقاتهرانی، سید محمود نبویان، غلامعلی حدادعادل، محمدناصر سقای بی ریا، زهره طبیب زاده نوری، سید علیرضا مرندی، سید مسعود میرکاظمی، محمد سلیمانی، اسماعیل کوثری، قاسم روانبخش، فاطمه آلیا، زهره سادات لاجوردی، بتول نامجو، حسن حمیدزاده، سید مهدی هاشمی، علی خطیبی شریفیه، محمداسماعیل کفایتی، محمدمهدی باباپور گل افشانی، حسین طلا، فرهاد جوانمردی، محمود دهقانی، محمدحسین استادآقا، جواد محمدی و علیرضا صفارزاده هستند.
جالب اینکه نام کوچک یکی از کاندیداهای این فهرست به فامیلی "خلیلیان" اصلا مشخص نیست و حتی در سایت جبهه پایداری نیز نیامده است.

در حاشیه رقابت
در میان اختلافات دو مجموعه اصلی اصولگرایان یعنی جبهه پایداری انقلاب اسلامی و جبهه متحد اصولگرایان، برخی از شخصیت های دیگر این جریان که هم اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اما نتوانسته اند جایی در فهرست های اصلی بیابند، به طور مجزا مجموعه هایی را برای شرکت در انتخابات طراحی کرده اند.
علی مطهری، علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان و مصطفی رضا حسینی از اصلی ترین افراد این جریان هستند که گفته اند قصد دارند تحت عنوان "اصولگرایان منتقد دولت" یا "صدای ملت" در انتخابات رقابت کنند. ابوالحسن نواب، معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز هم که نامش در دو فهرست دیگر قرار ندارد، در این لیست است.
علاوه بر اینها، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش می دهد که فهرست های دیگری تحت عناوینی مانند حامیان ولایت، حامیان دولت و جبهه توحید و عدالت نیز اعلام موجودیت کرده‌اند.
جبهه ایستادگی نیز توسط تعدادی از نزدیکان محسن رضایی برای شرکت در انتخابات دورخیز کرده و جبهه بصیرت و بیداری اسلامی به محوریت شهاب الدین صدر، از نمایندگان فعلی تهران که او نیز راهی به لیست های اصلی نیافته در انتخابات حاضر هستند.
آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش از این هشدار داده بود که انتخابات نباید به چالشی برای امنیت کشور و نظام تبدیل بشود. شاید بهترین شرایط برای او برگزاری انتخاباتی باشد که تمام رقابت در آن میان اصولگرایان حامی و وفادار به او اما منتقد یکدیگر در جریان باشد.
http://www.roozonline.com/persian/news/newsitem/article/-2b58df9220.html

No comments:

Post a Comment