Monday 20 February 2012

«فعالیت‌های ایران در یمن افزایش یافته است»


سفیر آمریکا در یمن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز از افزایش فعالیت ایران در زمینه‌های مختلف در یمن سخن گفت. وی فعالیت‌‌های فزاینده ایران در یمن را تهدیدی بزرگ برای ثبات و امنیت این کشور دانست.
یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری یمن که قرار است روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه/ ۲ اسفند) برگزار شود، جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در یمن، به پرسش‌های خبرگزاری رویترز در مورد خطراتی پاسخ ‌داد که ممکن است ثبات سیاسی در یمن را تهدید کنند.

فایرستین گفت: «ما می‌بینیم که ایران می‌کوشد حضور بیشتری در اینجا [یمن] داشته باشد، آن هم از راه‌هایی که به نظر ما به نفع ثبات و امنیت یمن نیست.» سفیر آمریکا در یمن افزود: «فکر می‌کنم که ایران به گونه‌ای فزاینده در حال برقراری تماس با عوامل گوناگون است.»
فایرستین در بخشی دیگر از مصاحبه با رویترز از شواهدی در مورد فعالیت‌های ایران سخن می‌گوید که مربوط به توانایی‌های نظامی می‌شوند: «این پدیده‌ای نسبتا تازه است. ایران در حال حاضر از بی‌ثباتی سیاسی و عدم توانایی دولت [یمن] برای کنترل همه نقاط کشور سود می‌برد.»

قرار است روز سه‌شنبه (۲۱ فوریه / ۲ اسفند) در یمن انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود. تنها نامزد این انتخابات عبد ربه منصور هادی، معاون رئیس جمهور این کشور است. علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن، پس از ۳۳ سال و در پی تظاهرات اعتراضی مردم علیه حکومتش سال پیش از قدرت کناره گرفت.

انتخابات فردا سه‌شنبه بخشی از طرح انتقال قدرت در یمن است که با میانجی‌گیری کشورهای عرب حوزه‌ی خلیج فارس سازماندهی شده و آمریکا پشتیبان آن است.

No comments:

Post a Comment