Tuesday 12 February 2013

گذرنامه ایرانی در فهرست جهانی «سفر معاف از ویزا»، در پایین‌ترین ردیف‌ جای دارد

گذرنامه ایرانی در فهرست جهانی «سفر معاف از ویزا»، در پایین‌ترین ردیف‌ جای داردarticle picture
دارندگان گذرنامه ایرانی تنها به 14 کشور عمدتا آسیایی و افریقایی، حق سفر بدون ویزا دارند و در فهرست جهانی «سفر معاف از ویزا»، از میان 83 کشور با رتبه 82 در پایین‌ترین ردیف‌ها جای گرفته است.
این درحالی است که پاسدار نقدی ،به تازگی ادعا کرده بود:«پاسپورت ایرانی را هر کجا نشان دهید خواهید دید که چه احترامی به شما می گذارند!»


گذرنامه ایرانی تنها در 14 کشور جهان از مقررات ویزا آزاد است.

طبق آخرین بررسی‌های منتشر شده ازسوی موسسه "هنلی و شرکا" که هرساله فهرست طبقه بندی کشورهای جهان را براساس محدودیت یا آزادی از مقررات صدور ویزا منتشر می‌کند، دارندگان گذرنامه ایرانی تنها در 14 کشور عمدتا آسیایی و آفریقایی از مقررات ویزا معاف هستند.

این موسسه که با تجزیه و تحلیل مقررات صدور ویزا هرساله فهرست کشورهای مختلف را براساس میزان برخورداری از آزادی سفر بدون نیاز به ویزا منتشر می‌کند، فهرست مقایسه‌ای میان کشورهای مختلف را نیز از نظر میزان آزادی سفر به کشورهای گوناگون طبق مقررات جاری صدور ویزا ارائه می‌دهد.

طبق همین گزارش، گذرنامه دانمارک در سال 2012 از تمام کشورهای جهان از بیشترین میزان معافیت ویزا برخوردار بوده و شهروندان دارنده این گذرنامه مجاز بوده اند که بدون نیاز به دریافت ویزا مجموعا به 169 کشور جهان سفر کنند. دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوری، سوئد و نروژ نیز پس از دانمارک، در ردیف‎های نخست این جدول جای دارند.کشورهای آلمان، بلژیک ، ژاپن و ایرلند، اتریش، سوییس و کانادا نیز در سال های گذشته در بالاترین ردیف این جدول جای داشته‌اند.

درمیان کشورهای آسیایی، طی سال‎های اخیر دارنده گذرنامه کره جنوبی وسنگاپور از بیشترین امتیاز برای سفر معاف از ویزا برخوردار بوده‎اند. سنگاپور نیز از جمله کشورهایی است که شهروندانش با حق سفر آزادانه در 160 کشور جهان بدون نیاز به ویزا مورد استقبال قرار می‎گیرند. سنگاپور در سال 2012 از کره جنوبی نیز پیش گرفت و صدر جدول را از میان کشورهای آسیایی،از آن خود کرد.

جایگاه کشورهای مختلف درسال های گذشته تا حد زیادی دچارتحول شده است. به نحوی که طبق همین جدول در سال 2010 دارندگان گذرنامه بریتانیا با حق سفر آزادانه در 159 کشور جهان در صدر این جدول جای داشتند اما از سال 2011 به بعد این جایگاه از آن کشورهای اسکاندیناوی و مشخصا دانمارک شده است.

بنا به فهرست شرکت هتلی و شرکا، 14 کشوری که شهروندان و یا دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند به آن‌ها سفر کنند، عبارتند از کشورهای آسیایی که بیش از هر کشور و منطقه دیگری به گذرنامه ایرانی امکانات سفر آزادی و بدون نیاز به ویزا اعطا کرده‌اند.

طبق فهرست منتشر شده که صرفا مربوط به سال گذشته است، در قاره آسیا سفر ایرانیان با گذرنامه ایرانی بیش از هر منطقه دیگری تسهیل شده است. ارمنستان، بنگلادش، اندونزی ، لائوس، ماکائو، مالدیو ، مالزی، نپال، تیمور، سریلانکا و ترکیهاز جمله این کشورها هستند. مدت زمان اقامت بدون نیاز به ویزای برای ایرانیان در این کشورها از 15 روز تا 3 ماه است.

در قاره آمریکا دارندگان گذرنامه ایران تنها در دو کشور دومینیکا برای 21 روز و هاییتی به مدت حداکثر 3 ماه مجاز به سفر و اقامت بدون نیاز به ویزا هستند.

درمنطقه اقیانوسیه امکان سفر بدون ویزا برای گذرنامه ایرانی در "جزایرکوک " و " میکرونزیا"، " نیو " و "پالائو" امکان‌پذیر است که درهمه موارد زمان مجاز اقامت حدود 30 یا 31 روز است.

کشورهای جیبوتی ، ماداگاسکار، سیشل، توگو و اوگاندا در قاره افریقا نیز از کشورهایی هستند که دارندگان گذرنامه ایرانی می‎توانند به محض ورود به مرز این کشورها گذرنامه خود را برای اقامت به مدت یک هفته تا شش ماه ، بسته به مقصد مورد نظر دریافت کنند.

طبق فهرست آزادی صدور ویزا برای شهروندان و گردشگران خارجی دیگر کشورهای جهان نیز که توسط همین موسسه ویژه سال 2012 منتشر شده، ایران متقابلا کمترین میزان آزادی سفر را به دارندگان گذرنامه دیگر کشورها قایل شده است.

طبق جدولی که در زیر آمده، ایران از میان 26 کشور که بیشترین محدودیت صدرو ویزا را دارند، با پیشی گرفتن بر دو کشور افغانستان و پاکستان در ردیف 12 و انتهای جدول قرار گرفته است.

موسسه هنلی تاکید دارد که اهمیت این فهرست سالانه عمدتا از آن روست که درجهان امروز با توجه به رشد روزافزون سفر و گردشگری، مقررات ویزا نقشی کلیدی در کنترل یا تشویق سفر شهروندان در تمامی مرزهای جهان ایفا می‎کند. مقررات ویزا همچنین بیانگر میزان و نحوه ارتباط میان ملت‎ها و نیز بازتابی از روابط متقابل میان دو کشور در جامعه جهانی نیز هست.
خبرگزاری میراث فرهنگی

No comments:

Post a Comment